zondag 27 oktober 2013

Ideeen gevraagd

Bijdrage van: Geefmaand November

Joke las het boek '29 Geschenken' van Cami Walker en was direct enthousiast om aan de Geefmaand mee te doen. Sterker nog, ze besloot het geven al meteen in de praktijk te brengen, zodat ze "voor die tijd al een beetje geoefend ;)" had. Maar ze liep er al snel tegen aan dat ze door haar solistische werk nauwelijks mensen tegenkomt om iets aan te kunnen geven. Wat nu?
"Nu realiseer ik me pas hoe weinig mensen ik zie. Ik kom zelden iemand tegen om een cadeautje aan te geven. Ik werk de hele dag thuis in mijn atelier en heb contact met niemand. Dus de meeste dagen lukt het niet. Om nu de straat op te gaan om iemand te zoeken om een cadeautje te vinden gaat me te ver. Ik heb al give away's via facebook en mijn blog gedaan, maar dat kun je ook niet elke dag doen. Mijn man elke avond een cadeautje geven omdat het die dag weer niet gelukt is is ook zo wat. Ik moet dus nog een list verzinnen om een maand lang elke dag een cadeautje te kunnen geven."


De Verdubbeldame probeerde haar op ideeën te brengen:
"Dag Joke, leuk dat je al zo enthousiast van leer bent getrokken. Je kunt er de draai aan geven die je zelf wilt. Het gaat om 'geven' in brede zin, niet per se om (materiële) cadeautjes. Eh... even meedenken. Je kan met (meer) aandacht naar iemand (bijvoorbeeld je man?) luisteren, iemand bellen die je lang niet hebt gesproken (= ook aandacht geven), of diegene eens een kaartje sturen. De vogeltjes voeren. De kat extra lang op schoot nemen en aanhalen, je statiegeldflessenbon in de automaat laten zitten voor de volgende, iemand voorrang geven (een wandelaar die de straat oversteekt, of iemand bij de kassa voor laten gaan). De pakketjesbezorger extra vriendelijk bedanken, etc."
Mirjam deed daar nog een schepje bovenop:
"Het hoeft idd niet om materie te gaan, meer om aandacht. Doe iets wat je anders misschien niet zo gauw zou doen, iemand een compliment geven bijvoorbeeld. Of laat ergens een boek achter. Je kunt ook jezelf iets cadeau geven, bijvoorbeeld een verwennerij waar je jezelf normaal nooit tijd voor gunt. Lekker lang in bad, een wandeling. Je zou je man ontbijt op bed kunnen brengen! Als hij daar prijs op stelt... ;) Je kunt oude handdoeken naar een asiel brengen, tijd doneren door te gaan collecteren voor een goed doel, oude magazines doneren aan de tandarts (hoewel mijn tandarts hele leuke magazines heeft, maar goed) of aan een verzorgingstehuis. Voor meer inspiratie kun je ook bij Random Acts of Kindness op Facebook kijken, maar ook de Verdubbeldame herself heeft leuke verdubbeldaden staan waar je vast iets mee kunt. Gaat je vast lukken!"
Wie heeft er nog leuke ideetjes voor Joke en de andere deelnemers?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...