zaterdag 16 november 2013

Update dag 9 t/m 16


Bijdrage van: Firma Fluitekruid

‘Goedemiddag’, zegt de Albert Heyn-caissière. ‘Deze bloemen? Anders nog iets?’
‘Goedemiddag. Nee, dankjewel, dit is alles’
Terwijl het meisje mijn bosje gerbera’s scant, verzin ik alvast wat ik ermee zal gaan doen. Zal ik ze aan de eerste de beste voorbijganger overhandigen? Ik kan hem ook geven aan iemand die eruit ziet alsof hij wel wat opgefleurd mag worden...
‘ Heeft u een bonuskaart?’
‘ Ja, alstublieft.’ 
‘ Moet de sticker eraf?’
‘ Ja, graag.’
Ik zou ook meerdere mensen ieder 1 bloem kunnen geven. Ik speur alvast een beetje in het rond, op zoek naar geschikte personen.
‘ Plastic er omheen?’
‘Nee hoor, dank je’
Bij de uitgang zag ik net een treurig uitziende mevrouw staan, maar die is alweer weg. Ik ga zo buiten wel even kijken wat daar allemaal rondloopt, en dan gewoon spontaan doen wat in me opkomt.
‘ Wilt u de bon?’
‘ Nee hoor, dankjewel.’
‘Alstublieft.’
Ik kijk het Albert Heijn-meisje eens goed aan.
Je zal de hele dag zo belachelijk veel vragen moeten stellen. En dan nog geduldig, vriendelijk en vrolijk weten te blijven.
Dan geef ik haar de bos bloemen terug.
‘ Alsjeblieft. Voor jou’.
Ze kijkt blij verrast.‘Voor mij? Wat lief!’
‘Omdat je zo hard werkt', voeg ik er verlegen aan toe.
Het klinkt heel kinderachtig.
Ik weet me ineens geen houding meer te geven, en ga er als een speer vandoor.
Geven aan wildvreemden is doodeng, maar het begin is gemaakt.

Verdere geschenken deze week:
- d
e Maarten gekocht voor meneer F.
- gekookt voor vriendin die een hectische tijd heeft
- mijn best gedaan om echt te luisteren naar mensen
- geprobeerd niks te laten merken van mijn ochtendhumeur (ten dele gelukt :-))
- toch gaan werken, ook al voelde ik me niet lekker
- met hart en ziel les gegeven.
- tijd genomen voor bakkie en positief praatje met collega

- knuffels weggegeven aan jong katje en konijntje (maar denk niet dat zij dat als een geschenk ervoeren)
- geduld gehad met extreem ADHD-jongetje
- 1 weggeefboek verstuurd aan Welmoed, en er opnieuw twee te geef aangeboden (waarvan eentje voor de verjaardag van Eva en eentje verloot aan Marianne)
- een buurvrouw aan werk geholpen, en voorzien van steun en thee
- een probleem in mijn problemenrubriek beantwoord
- gereageerd op blogs, tips gegeven, leuke dingen gedeeld via facebook
- telefoon opgenomen, ook al was ik moe en had geen zin in telefoon, en een luisterend oor geboden
- meneer F. getrakteerd op Chinees (en de Chinees fooi  gegeven)
- mezelf geduldig door een gekmakende ochtend heen geslagen (chaotische klassen kinderen, dingen die misliepen in de planning, etc., echt zo’n ochtend volgens de wet van Murphy)
- langer op mijn werk gebleven om de kl… zooi op te ruimen en de afwas te doen
- op verzoek van mijn moeder een mindfulness-cd voor haar gebrand,
- samen met mijn moeder en vader een mindfulnessoefening gedaan
- het artikel over mijn ouders voor ze uitgeprint, met alle lieve reacties erbij (ze waren zichtbaar ontroerd, dus dank, allen!)
- de afwas gedaan bij de buuf
- de barman van de buurtkroeg fooi gegeven
- cadeautjes gekocht voor mijn jarige neefje (boekjes met spelletjes, puzzels, sommen etc, daar houdt hij heel erg van).
- meneer F. hele dikke knuffels en kusjes gegeven

Maar eigenlijk vallen al die geschenken in het niet bij wat ik allemaal heb ontvangen:
nieuwe kansen op betaald werk (krijg ik ineens van meerdere kanten aangeboden!), fijn gezelschap, positieve energie, dikke knuffels, ontbijt op bed, oprechte aandacht, lekker eten en bier (o.a. van die buuf waar ik na afloop de afwas had gedaan), bruikbaar advies, gezelligheid, prachtige reisverhalen van meneer F, een geinig late night facebookgesprekje met De Verdubbeldame, mooie contactmomenten met collega’s, en ook met buren die ik anders bijna nooit spreek, en een vriendin die MIJN afwas deed (we moeten in het vervolg gewoon elkaars afwas doen, heb ik bedacht).


 

 Zo, mijn verslaglegging is weer up to date. Zo meteen ga ik mijn jarige neefje zijn cadeautjes overhandigen, dus voor vandaag ben ik al klaar. Daarna maar eens even lekker chillen!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...